Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

    SEHİV - TİLAVET - ŞÜKÜR SECDESİ

    Ruzgar
    Ruzgar
    Moderatör


    Mesaj Sayısı : 3096
    Doğum tarihi : 19/09/69
    Kayıt tarihi : 08/12/09
    Tecrübe Puanı : 47
    Yaş : 54
    Ülke : Almanya

    SEHİV - TİLAVET - ŞÜKÜR SECDESİ Empty SEHİV - TİLAVET - ŞÜKÜR SECDESİ

    Mesaj tarafından Ruzgar Ptsi Ara. 21, 2009 1:49 am

    SEHİV SECDESİ

    Sehiv Secdesi Nedir?

    Sehiv
    secdesi, bir namazın kusurlu kılınması hâlinde, bu kusuru düzeltmek
    maksadı ile, namazın sonunda yapılan secdedir. Kusur genellikle namazda
    farzın te'hiri, vâciblerden birinin unutularak yapılmaması (terki),
    yahut sonraya bırakılması (te'hiri), yahut da vaktinden önce yapılması
    (takdimi) suretiyle ortaya çıkar.

    Namaz içinde bu yanlışlıklar hatırlanırsa namaz sonunda sehiv secdesi yapılır. Sehiv secdeleri vâcibdir.

    Sehiv Secdesinin Yapılışı Nasıldır?

    Son
    oturuşta Tehıyyât okunduktan sonra, imam olan kimse sadece sağ
    tarafına, yalnız kılan ise iki tarafına da selâm verir ve hemen
    ardından Allahü Ekber diyerek 2 defa secdeye varır. İkinci secdeden
    sonra doğrulup oturur ve yeniden Tehıyyâtı, salâvat ve duaları okuyarak
    selâm verir. Böylece sehiv secdesi yerine getirilmiş olur.

    Namaz
    kılan kimse şayet selâm verdikten sonra yanıldığını hatırlarsa, yönünü
    kıbleden çevirmemiş ve henüz konuşmamış ise, sehiv secdesini yapabilir.
    Fakat yerinden kalkmış, yönünü kıbleden çevirmiş veya konuşmuş ise,
    artık sehiv secdesi yapamaz. Namaz sahihtir, ancak sehiv secdesi
    yapılmadığı için sevabı noksandır.

    Vâciblerden biri, kasden terkedilirse namazı iade etmek gerekir. Sehiv secdesi yapmak kâfi gelmez.

    * Sehiv secdesi yapan imama iktida sahihtir.

    Sehiv Secdesini Gerektiren Haller:

    Sehiv secdesini gerektirici hallerden bâzıları şunlardır:

    1 - Fâtiha'dan sonra zamm-ı sûre okumadan rükû'a gitmek.

    Rükû'da iken hatırlarsa, doğrulup sûreyi okur, sonra tekrar rükû'a gider. Namazın sonunda da sehiv secdesi yapar.

    2 - Unutarak Fâtiha'yı iki kere okumak.

    3 - Vitir namazlarının tekbir ve kunut duasını unutmak.

    Rükû'da iken hatırlasa, doğrulup kunut okumaz. Sonunda sehiv secdesini yapmakla yetinir.

    4 - Dört rek'atlı namazlarda, iki rek'at kıldıktan sonra oturmayı unutarak üçüncü rek'ata kalkmak, yani, ilk oturuşu terketmek.

    Bu durumda bakılır:

    Eğer
    namazı kılan kişi tamamen kalkmış veya kalkmaya daha yakın bir durumda
    ise, oturmaz; namazı bitirip sonunda sehiv secdesi yapar. Eğer oturmaya
    daha yakın bir halde ise, oturur; sonunda da sehiv secdesi yapmaz. Tam
    kalktıktan sonra oturmak ise, namazı bozar.

    5 - Birinci oturuşta
    Tehıyyât'ı okuduktan sonra hemen kalkmayıp salâvatları ve duaları
    okumak yahut da bir rükün edâ edecek kadar gecikmek.

    Bu durumda
    eğer salâvattan okunan kısım bir cümle teşkil eder ise (Allahümme salli
    alâ Muhammedin demek gibi) namazın sonunda sehiv secdesi yapılır. Fakat
    okunan kısım bir cümle teşkil etmemişse, sehiv secdesine gerek yoktur.

    6
    - Dört rek'atlı farz namazlarda, son rek'atta oturmaksızın beşinci
    rek'ata kalkılacak olsa, beşinci rek'atın kıyam, kırâet ve rükû'u
    tamamlanıp secdeye gidilmedikçe, dönüp tekrar oturulur. Tehıyyâtdan
    sonra selâm verilip sehiv secdesi yapılır. Çünkü bu durumda farz olan
    son oturuş te'hire uğramıştır.

    Fakat beşinci rek'at için secde
    yapılmış olursa, bu namaz nâfileye döner. Artık buna bir rek'at daha
    ilâve ederek, 6 rek'atlık bir nâfile namazı kılınmış olur. Dolayısıyla
    sehiv secdesi de gerekmez.

    7 - Dört rek'atlı bir farz namazın
    son ka'desinde teşehhüd miktarı oturduktan sonra kalkan kimse, hemen
    oturup selâm verir. Tekrar Tehıyyat okumasına gerek yoktur. Hâtta
    oturmadan ayakta bile selâm verebilir. Zira farz olan oturuşu
    yapmıştır. Yalnız ayakta selâm vermekle sünneti terketmiş olur. Sonunda
    ayrıca sehiv secdesi de lâzımdır. Çünkü selâm te'hire uğramıştır.

    8 - İmama sonradan yetişen kimse, kendi kıldığı rek'atlar içinde hatâ yaparsa, o hatâsı için sehiv secdesi yapar.

    9
    - İmamın, açıktan okuması vâcib olan yerlerde gizli; gizli okuması
    vâcib olan yerlerde de açık okuması... Meselâ öğle namazında Fâtiha ve
    zamm-ı sûreyi sesli okuması, akşam namazında da içinden okuması gibi.

    Namazdaki tesbih ve tekbirlerin cehren okunması, sehiv secdesini icab ettirmez.

    10
    - Namaz içinde Fâtiha okunduktan sonra hangi âyet veya sûreyi okuyacağı
    bir müddet tefekkür edilse, sehiv secdesi icab eder. Çünkü vâcib
    te'hire uğramıştır.

    11 - Ta'dîl-i erkânın terki, sehiv secdesini gerektirir.

    12 - Namazda sehiv secdesini icab eden birkaç hatâdan dolayı tek sehiv secdesi yeterlidir.

    Sehiv
    secdesinde, iki secde ile Tehıyyât'ı okumak ve selâm vermek vâcibdir.
    Tehıyyât'dan sonraki salâvat ve dualar ve secdedeki tekbirler ve
    tesbihler ise sünnettir.

    * Bir namaz içinde, o namazın
    rek'atları sayısında şüphe etmek, namaz kılan kimse vesveseli biri
    değilse, kılınan namazı iptâl eder. Yeniden kılmak gerekir. Nitekim
    vakit varken, namazı kılıp kılmadığında tereddüd eden de o namazı
    kılar. Namazı tamamladıktan sonra rek'at sayısında şüpheye itibar
    yoktur. Ancak noksan kıldığını kesin olarak anlarsa namazı yeniden
    kılar.
    TİLÂVET SECDESİ

    Tilâvet Secdesi Nedir?

    Kur'ân-ı
    Kerîm'de bâzı secde âyetleri vardır ki, bunlardan birini okuyan veya
    dinleyen kimseye secde etmek vâcib olur. Kur'ân-ı Kerîm'de secde
    âyetleri 14 yerdedir.

    Yapılışı Nasıldır?

    Tilâvet secdesi
    niyetiyle eller kaldırılmaksızın Allahü Ekber denilerek secdeye
    varılır. Secdede üç kere Sübhâne rabbiye'l-a'lâ veya bir kere Sübhâne
    Rabbinâ in kâne va'dü rabbinâ le-mef'ûlâ (*) denir. Sonra Allahü Ekber
    denerek secdeden kalkılır.

    Tilâvet secdesinin tek rüknü vardır o
    da Allah Teâlâ'yı ta'zim, O'na karşı tevazu' ve secdeden kaçınanlara
    muhalefet etmek için alnını yere koymaktır.

    Tilâvet secdesine ayaktan inilmesi, secdeden kalkarken ayağa kadar kalkılması ve ayağa kalkarken

    Gufrâneke
    rabbenâ ve ileykelmasîr (**) denilmesi müstehabdır. Secdeye inerken ve
    kalkarken alınan tekbirler de müstehabdır. Vâcib olan, sadece alnı yere
    koyup secde etmektir.

    Tilâvet Secdesi Kimlere Vâcibdir?

    Okuyan kimse mânasını anlamasa, duyan kimse dinlemek kasdı ile duymasa bile, yine secde vâcib olur.

    Secde âyetinin Türkçe veya Farsca meâlini okumak da secdeyi vâcib kılar.

    Hayız-nifas hâlindeki kadına tilâvet secdesi lâzım gelmez.

    Teyp
    ve plâktan dinlenen âyetler, aks-i seda (yankı) hükmünde olduğu için
    sehiv secdesi vâcib olmaz. Amma secde yapılsa daha güzeldir. Radyo ve
    televizyondan naklen yanında ise secde âyeti okunacak olsa, dinleyene
    secde vâcib olur. Zira bu, aks-i seda değil, nakl-i sedadır.

    Namazda Tilâvet Secdesi Nasıl Yapılır?

    Namazda
    okunan secde âyetinden sonra, hemen secdeye varılır, sonra kalkılarak
    kırâete devam edilir. Fakat secde âyetinden sonra üç âyet geçmeden
    rükû'a gidilirse ve bu rükû'a gidişte tilâvet secdesi de niyet
    edilirse, rükû', tilâvet secdesi yerine de geçer. Rek'atın sonunda
    yapılan secde ise, tilâvet secdesine ister niyet edilsin isterse
    edilmesin tilâvet secdesi yerine kâim olur. Bu bakımdan imamın bir
    karışıklığa meydan vermemek için kırâetin ortasında secdeye gitmek
    yerine, secde âyetinden hemen sonra veya en fazla iki âyet daha
    okuyarak rükû'a ve secdeye gitmesi daha uygundur. Secde âyetinin
    ardından üç veya daha fazla âyet okuyacağı takdirde, tilâvet secdesi,
    secde âyeti okunur okunmaz derhal yapılıp tekrar kıyâma kalkılması,
    kırâete bundan sonra devam edilmesi vâcib olur. Bu durumda namazın
    rükû' ve secdesiyle tilâvet secdesi sâkıt olmaz.

    Secde âyeti
    hecelenerek okunacak olursa veya sadece yazılsa veyahut telâffuz
    edilmeden sadece yazısına bakılsa, secde lâzım gelmez. Bir secde
    âyetinin ekserisi okunmadan da secde yapılması gerekmez.

    Bir
    mecliste bir secde âyeti birkaç defa okunup tekrar edilse, bunun için
    tek tilâvet secdesi kâfidir. Fakat ayrı ayrı secde âyetleri okunsa veya
    aynı secde âyeti başka başka meclislerde okunsa, herbiri için ayrı ayrı
    secde etmek vâcib olur.

    Secde Âyetlerinin Bulunduğu Sûreler Hangileridir?

    1 - A'raf sûresi - 206

    2 - Ra'd Sûresi - 15

    3 - Nahl sûresi - 49

    4 - İsrâ sûresi - 107

    5 - Meryem sûresi - 58

    6 - Hacc sûresi - 18

    7 - Fürkan sûresi - 60

    8 - Neml sûresi - 25

    9 - Secde sûresi - 15

    10 - Sâd sûresi - 24

    11 - Fussılet sûresi - 38

    12 - Necm sûresi - 62

    13 - İnşikak sûresi - 21

    14 - Alâk sûresi - 19

    Tilâvet Secdesinin Kazası Olur mu?

    Secde
    âyeti okunur okunmaz hemen tilâvet secdesi yapılması gerekmez. Bu secde
    daha sonra da yapılabilir. Yine edâ olur kaza olmaz. Fakat zaruret
    olmadıkça te'hiri, tenzîhen mekruhtur.

    Secde âyeti okununca hemen secde etmek mümkün olmadığı takdirde, okuyan ve dinleyenlerin:

    Semi'nâ ve eta'nâ ğufrâneke rabbenâ ve ileyke'l-masîr (*) demeleri müstehabdır.
    ŞÜKÜR SECDESİ

    Şükür Secdesi Nasıl yapılır?

    Bir
    nimete kavuşmaktan dolayı veya bir musibet ve sıkıntının zâil
    olmasından ötürü, dileyen tıpkı tilâvet secdesinde olduğu gibi secdeye
    gidebilir. Buna şükür secdesi denir. Şükür secdesi müstehabdır. Resûl-i
    Ekrem Efendimiz ve ashâbı, zaman zaman yapmışlardır. Meselâ Rasûlüllah
    Efendimiz, Ebu Cehl'in kesik başını görünce, 5 kere şükür secdesine
    kapanmışlardır.

      Forum Saati C.tesi Nis. 27, 2024 11:19 pm