Tarikat kelime manasi olarak yol demektir.
Arapcada Tarik yol demektir. Tarikat tarik kelimesinin coguludur,
yollar demektir. Fikhi ve itikadi konularda meydana gelen firkalara
Mezhep denildigi tasavvufi egitimde farkli metodlar uygulayan yollara
da tarikat denir. Bir tasavvuf terimi olarak tarikat Allah’a (c.c)
ulasma gayesi icerisinde olan insanlarin izledikleri özel tarz, yol,
metod, hareket bicimi demektir.Müslümanlaikta seriat ve tarikat
birbirlerinden ayri ve birbirine zit düsünülemez. Islam dininin zahiri
hükümlerinin tümünü olurturan seriat bütün insanliga hitap eden ana
yoldur.Peygamber efendimizden sonra O’nun varisleri olan ve Allah#in
dostlari olan veliler ve evliyaullahlarin Kur’an-i Kerim’in emirlerini,
Peygamber efendimiz (s.a.v.)in sünnetlerini O’nun varisi olarak tipki
O’nun gibi yasayarak, Kur’an ve sünnet yolundan ayrilmadan insanlari
degisik egitim metodlari ile egiterek seriat yoluna ulastirmaya tarikat
denir.Yani, seriati bir bahce olarak düsünürsek, tarikat da bu bahceye
girmek icin kullanilan degisik yollardir. Bu acidan bakildiginda,
seriatle tarikat arasinda bir zitlik degil, bir uyum oldugu
anlasilacaktir. Insan ruhlar aleminden, imtihan alemi olan su fani
dünyaya gelip, bir süre kaldiktan sonra, tekrar geldigi yere gidecek
olan bir yolcudur. Allah celle celaluh’tan gelmistir, yine allah celle
celaluh’a dönecektir. Insanlara bu yolculuklarinda rehberlik yapmak,
dogru yolu göstermek icin, yüce Allah (c.c) bir kisim peygamberler
göndermistir. Hicbir insan Cenab-i Allah azze ve cellenin rehber olarak
gönderdigi peygamberleri kendisine rehber edinmedikce , Allah (c..c) a
kavusamayacaktir. Peygamberlerin son zinciri, son halkasi alem-i kainat
bizim peygamberimiz Hz.Muhammed (s.a.v.) Efendimizdir.Insanlari Allah
(c.c)a götürme vazifesini hayatinda yasarken kendisi yapmistir, O
dünyasini degistikten sonra bu vazife, peygamber efendimizin varisleri
olan evliyaullahlar tarafindan yürütüle gelmistir. “Alimler nebilerin
varisleridir.“(hadis-i serif- Miftahül kulüb s.225) iste bu Allah (c.c)
dostlari evliyaullahlar, insanlarin önünde bir rehber olarak onlari
Kur’an’ in ve Peygamber efendimizin sünnetlerine uygun yasayabilmeleri
icin anlara degisik metodlarla bu ilimleri ögretmislerdir. Insanlarin
Kur’an in istedigi, sekilde yasayarak Allah (c.c)#aulasabilmeleri icin
bu Allah (c.c) dostlari tarafindan egitilmeye ihtiyaclari vardir.Bir
müslüman farzlari isliyor, haramlardan kaciyorsa, allah (c.c)’a daha
cok yaklasmak istiyorsa, iyi bir mümin olamak icin gayret gösteriyor
ise, manevi alemleri, ilahi tecellileri seyretmek ve bu imtihan
dünyasinda kendisinden istenilenleri, gönderilis gayesinei yerine
getirebilmek icin bir okula kayd olup, burada egitimini tamamlayarak,
gercek bir talebe olmali.Bu egitimini yaptigi okula tarikat okulu
diyebiliriz. Bu okulda ona Kur’an in gerceklerini ögreten ögretmene
MÜRSID , ögrenen, egitim gören talebeye de MÜRID
Arapcada Tarik yol demektir. Tarikat tarik kelimesinin coguludur,
yollar demektir. Fikhi ve itikadi konularda meydana gelen firkalara
Mezhep denildigi tasavvufi egitimde farkli metodlar uygulayan yollara
da tarikat denir. Bir tasavvuf terimi olarak tarikat Allah’a (c.c)
ulasma gayesi icerisinde olan insanlarin izledikleri özel tarz, yol,
metod, hareket bicimi demektir.Müslümanlaikta seriat ve tarikat
birbirlerinden ayri ve birbirine zit düsünülemez. Islam dininin zahiri
hükümlerinin tümünü olurturan seriat bütün insanliga hitap eden ana
yoldur.Peygamber efendimizden sonra O’nun varisleri olan ve Allah#in
dostlari olan veliler ve evliyaullahlarin Kur’an-i Kerim’in emirlerini,
Peygamber efendimiz (s.a.v.)in sünnetlerini O’nun varisi olarak tipki
O’nun gibi yasayarak, Kur’an ve sünnet yolundan ayrilmadan insanlari
degisik egitim metodlari ile egiterek seriat yoluna ulastirmaya tarikat
denir.Yani, seriati bir bahce olarak düsünürsek, tarikat da bu bahceye
girmek icin kullanilan degisik yollardir. Bu acidan bakildiginda,
seriatle tarikat arasinda bir zitlik degil, bir uyum oldugu
anlasilacaktir. Insan ruhlar aleminden, imtihan alemi olan su fani
dünyaya gelip, bir süre kaldiktan sonra, tekrar geldigi yere gidecek
olan bir yolcudur. Allah celle celaluh’tan gelmistir, yine allah celle
celaluh’a dönecektir. Insanlara bu yolculuklarinda rehberlik yapmak,
dogru yolu göstermek icin, yüce Allah (c.c) bir kisim peygamberler
göndermistir. Hicbir insan Cenab-i Allah azze ve cellenin rehber olarak
gönderdigi peygamberleri kendisine rehber edinmedikce , Allah (c..c) a
kavusamayacaktir. Peygamberlerin son zinciri, son halkasi alem-i kainat
bizim peygamberimiz Hz.Muhammed (s.a.v.) Efendimizdir.Insanlari Allah
(c.c)a götürme vazifesini hayatinda yasarken kendisi yapmistir, O
dünyasini degistikten sonra bu vazife, peygamber efendimizin varisleri
olan evliyaullahlar tarafindan yürütüle gelmistir. “Alimler nebilerin
varisleridir.“(hadis-i serif- Miftahül kulüb s.225) iste bu Allah (c.c)
dostlari evliyaullahlar, insanlarin önünde bir rehber olarak onlari
Kur’an’ in ve Peygamber efendimizin sünnetlerine uygun yasayabilmeleri
icin anlara degisik metodlarla bu ilimleri ögretmislerdir. Insanlarin
Kur’an in istedigi, sekilde yasayarak Allah (c.c)#aulasabilmeleri icin
bu Allah (c.c) dostlari tarafindan egitilmeye ihtiyaclari vardir.Bir
müslüman farzlari isliyor, haramlardan kaciyorsa, allah (c.c)’a daha
cok yaklasmak istiyorsa, iyi bir mümin olamak icin gayret gösteriyor
ise, manevi alemleri, ilahi tecellileri seyretmek ve bu imtihan
dünyasinda kendisinden istenilenleri, gönderilis gayesinei yerine
getirebilmek icin bir okula kayd olup, burada egitimini tamamlayarak,
gercek bir talebe olmali.Bu egitimini yaptigi okula tarikat okulu
diyebiliriz. Bu okulda ona Kur’an in gerceklerini ögreten ögretmene
MÜRSID , ögrenen, egitim gören talebeye de MÜRID